Trening Umiejętności Społecznych (TUS)
- Trening Umiejętności Społecznych (w skrócie TUS) to zajęcia, których celem jest przygotowanie dzieci do samodzielnego, satysfakcjonującego życia w społeczeństwie. Skupiamy się na nauce komunikacji, współpracy i radzenia sobie w różnych codziennych sytuacjach.
- Naszym zdaniem trening TUS jest przydatny dla każdego dziecka, ale szczególnie dla dzieci w spektrum autyzmu, nieśmiałych, z trudnościami komunikacyjnymi, nieradzących sobie z emocjami oraz niskim poczuciem własnej wartości.
- Zwłaszcza w przypadku dzieci ze spektrum autyzmu, trening TUS może zwiększyć jakość życia, pomóc w lepszym zrozumieniu zachowań osób, które spotykają, a także nauczyć odróżniać sytuacje potencjalnie niebezpieczne.
- Jeśli Twoje dziecko jest bardzo nieśmiałe, ma trudności z tym, aby aktywnie wyrażać swoje zdanie, trening TUS wzmocni jego samoocenę i ułatwi komunikację z otoczeniem.
- Jeśli Twoje dziecko często złości się lub irytuje, łatwo się niecierpliwi i nie jest w stanie samodzielnie poradzić sobie z negatywnymi emocjami, trening TUS pomoże mu zrozumieć sytuacje, które powodują te zachowania oraz nauczyć się alternatywnych, akceptowalnych sposobów na radzenie sobie ze złością.
Najczęściej Zadawane Pytania o TUS
TUS to forma terapii grupowej, która ma na celu naukę i doskonalenie umiejętności społecznych u dzieci. Poprzez scenki, gry i ćwiczenia, dzieci uczą się m.in. jak nawiązywać i podtrzymywać rozmowę, współpracować w grupie, rozwiązywać konflikty i radzić sobie z emocjami.
TUS jest szczególnie polecany dla dzieci z diagnozą spektrum autyzmu, ADHD, ale także dla dzieci nieśmiałych, mających trudności w nawiązywaniu relacji, z niską samooceną czy problemami z kontrolą złości. W praktyce korzyści odniesie każde dziecko.
Dbamy o komfort i efektywność zajęć, dlatego nasze grupy są małe, zazwyczaj liczą od 4 do 6 uczestników. Pozwala to na indywidualne podejście do każdego dziecka i stworzenie bezpiecznej atmosfery.
Generalnie zajęcia odbywają się bez obecności rodziców, aby dzieci mogły swobodnie pracować w grupie rówieśniczej. Jednakże, regularnie organizujemy spotkania i konsultacje, podczas których omawiamy postępy dziecka i udzielamy wskazówek do pracy w domu.
Pracujemy nad szerokim spektrum umiejętności, m.in.: rozpoznawaniem i nazywaniem emocji, asertywnością, komunikacją werbalną i niewerbalną, czekaniem na swoją kolej, radzeniem sobie z porażką i krytyką, a także zawieraniem przyjaźni.
Jeden cykl zajęć TUS obejmuje zazwyczaj semestr szkolny, co daje około 12-15 spotkań. Regularność jest kluczowa dla utrwalenia nabytych umiejętności. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 60 minut.
Zajęcia Sensoryczne
- Zajęć sensorycznych nie trzeba nikomu szczególnie przedstawiać. Jest kolorowo, wesoło, zabawnie i… brudno! To jedne z tych zajęć, które dzieci uwielbiają, a których rodzice nie bardzo chcą (lub nie mają warunków), by organizować w domu.
- I tu wkraczamy MY – Dzień Dobry Centrum przy ulicy Sudeckiej czasem zmienia się w plażę zasypaną drobnym piaskiem (również kinetycznym), czasem puszczamy kolorowe bańki, a czasem robimy tęczową ciecz nie-newtonowską z barwnikami spożywczymi.
- Możesz mieć pewność, że Twoja pociecha wyjdzie z naszych zajęć zadowolona i z lepszą świadomością bodźców dotykowych, dźwiękowych, zapachowych, które otaczają nas każdego dnia.
- Zajęcia sensoryczne w Dzień Dobry Centrum to unikalna propozycja dla dzieci, które potrzebują wsparcia w zakresie integracji sensorycznej, stymulacji wielozmysłowej oraz odkrywaniu świata.
- Stworzyliśmy przestrzeń, w której dzieci mogą rozwijać swoje zmysły, odkrywać nowe bodźce i uczyć się lepszego radzenia sobie z różnorodnymi doznaniami, które napotykają w codziennym życiu.
Pytania o Zajęcia Sensoryczne
To zajęcia stymulujące wszystkie zmysły dziecka: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Poprzez zabawę z różnorodnymi fakturami, kolorami, dźwiękami i zapachami, wspieramy prawidłowy rozwój integracji sensorycznej, która jest fundamentem dla dalszej nauki.
Będzie! I to jest właśnie wspaniałe. Kreatywny bałagan jest nieodłącznym elementem tych zajęć. Zapewniamy bezpieczne, jadalne produkty i prosimy o przygotowanie ubrań na zmianę. Brudzenie się to dla dziecka ważna część odkrywania świata.
Korzystamy z szerokiej gamy materiałów: od produktów spożywczych (mąka, ryż, makaron, galaretki) po piasek kinetyczny, masy plastyczne, ciecz nienewtonowską, farby do malowania palcami i wiele innych. Wszystkie materiały są bezpieczne dla dzieci.
Jak najbardziej! Nasze zajęcia prowadzone są w atmosferze akceptacji i bez presji. Dziecko samo decyduje, w jakim stopniu chce uczestniczyć w zabawie. Stopniowe oswajanie z nowymi bodźcami może pomóc w przełamaniu nieśmiałości.
Tak, zabawa jedzeniem w formie sensorycznej może być skutecznym sposobem na oswajanie niejadków z nowymi konsystencjami i zapachami. Brak presji na jedzenie, a skupienie się na zabawie, często otwiera dzieci na nowe doznania kulinarne.
Nasza oferta jest skierowana do dzieci już od najmłodszych lat, nawet od 6. miesiąca życia (w grupach dla maluszków z rodzicami), aż po wiek przedszkolny. Program jest zawsze dostosowany do możliwości rozwojowych danej grupy wiekowej.
Zajęcia Indywidualne - Terapia Pedagogiczna
- Terapia pedagogiczna to indywidualna praca z dzieckiem, której celem jest przezwyciężanie trudności w nauce i wspieranie jego wszechstronnego rozwoju.
- Zajęcia są skierowane do dzieci z diagnozą dysleksji, dysgrafii, dyskalkulii, a także tych, które mają ogólne problemy z przyswajaniem wiedzy szkolnej.
- Podczas terapii stosujemy różnorodne ćwiczenia usprawniające koncentrację uwagi, pamięć, percepcję wzrokową i słuchową, a także umiejętności czytania, pisania i liczenia.
- Pracujemy w oparciu o angażujące metody i indywidualnie dopasowany program, aby proces nauki był dla dziecka ciekawy i efektywny.
- Naszym celem jest nie tylko wyrównywanie deficytów, ale przede wszystkim budowanie w dziecku poczucia własnej wartości i wyposażenie go w narzędzia do samodzielnej, skutecznej nauki.
Pytania o Terapię Pedagogiczną
Warto rozważyć terapię, jeśli dziecko mimo wysiłku ma trudności z nauką, czytaniem, pisaniem, liczeniem, jest zdekoncentrowane lub niechętnie odrabia lekcje. Najlepiej skonsultować się ze specjalistą, który oceni potrzeby dziecka.
Zajęcia mają formę zabawy i interaktywnych ćwiczeń dostosowanych do wieku i możliwości dziecka. Korzystamy z gier edukacyjnych, kart pracy i nowoczesnych pomocy dydaktycznych, aby nauka była przyjemnością.
Czas trwania terapii jest kwestią indywidualną i zależy od specyfiki trudności dziecka oraz regularności spotkań. Kluczowa jest systematyczna praca, która przynosi stopniowe, ale trwałe efekty.