Powrót na stronę główną

Trening Umiejętności Społecznych (TUS)

Dzieci uczące się
  • Trening Umiejętności Społecznych (w skrócie TUS) to zajęcia, których celem jest przygotowanie dzieci do samodzielnego, satysfakcjonującego życia w społeczeństwie. Skupiamy się na nauce komunikacji, współpracy i radzenia sobie w różnych codziennych sytuacjach.
  • Naszym zdaniem trening TUS jest przydatny dla każdego dziecka, ale szczególnie dla dzieci w spektrum autyzmu, nieśmiałych, z trudnościami komunikacyjnymi, nieradzących sobie z emocjami oraz niskim poczuciem własnej wartości.
  • Zwłaszcza w przypadku dzieci ze spektrum autyzmu, trening TUS może zwiększyć jakość życia, pomóc w lepszym zrozumieniu zachowań osób, które spotykają, a także nauczyć odróżniać sytuacje potencjalnie niebezpieczne.
  • Jeśli Twoje dziecko jest bardzo nieśmiałe, ma trudności z tym, aby aktywnie wyrażać swoje zdanie, trening TUS wzmocni jego samoocenę i ułatwi komunikację z otoczeniem.
  • Jeśli Twoje dziecko często złości się lub irytuje, łatwo się niecierpliwi i nie jest w stanie samodzielnie poradzić sobie z negatywnymi emocjami, trening TUS pomoże mu zrozumieć sytuacje, które powodują te zachowania oraz nauczyć się alternatywnych, akceptowalnych sposobów na radzenie sobie ze złością.

Najczęściej Zadawane Pytania o TUS

Czym dokładnie jest Trening Umiejętności Społecznych (TUS)?

TUS to forma terapii grupowej, która ma na celu naukę i doskonalenie umiejętności społecznych u dzieci. Poprzez scenki, gry i ćwiczenia, dzieci uczą się m.in. jak nawiązywać i podtrzymywać rozmowę, współpracować w grupie, rozwiązywać konflikty i radzić sobie z emocjami.

Dla jakich dzieci TUS jest najbardziej wskazany?

TUS jest szczególnie polecany dla dzieci z diagnozą spektrum autyzmu, ADHD, ale także dla dzieci nieśmiałych, mających trudności w nawiązywaniu relacji, z niską samooceną czy problemami z kontrolą złości. W praktyce korzyści odniesie każde dziecko.

Jak liczne są grupy TUS?

Dbamy o komfort i efektywność zajęć, dlatego nasze grupy są małe, zazwyczaj liczą od 4 do 6 uczestników. Pozwala to na indywidualne podejście do każdego dziecka i stworzenie bezpiecznej atmosfery.

Czy rodzic może obserwować zajęcia TUS?

Generalnie zajęcia odbywają się bez obecności rodziców, aby dzieci mogły swobodnie pracować w grupie rówieśniczej. Jednakże, regularnie organizujemy spotkania i konsultacje, podczas których omawiamy postępy dziecka i udzielamy wskazówek do pracy w domu.

Jakie konkretne umiejętności ćwiczymy na TUS?

Pracujemy nad szerokim spektrum umiejętności, m.in.: rozpoznawaniem i nazywaniem emocji, asertywnością, komunikacją werbalną i niewerbalną, czekaniem na swoją kolej, radzeniem sobie z porażką i krytyką, a także zawieraniem przyjaźni.

Jak długo trwa jeden cykl zajęć TUS?

Jeden cykl zajęć TUS obejmuje zazwyczaj semestr szkolny, co daje około 12-15 spotkań. Regularność jest kluczowa dla utrwalenia nabytych umiejętności. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają 60 minut.

Zajęcia Sensoryczne

Dzieci na zajęciach sensorycznych
  • Zajęć sensorycznych nie trzeba nikomu szczególnie przedstawiać. Jest kolorowo, wesoło, zabawnie i… brudno! To jedne z tych zajęć, które dzieci uwielbiają, a których rodzice nie bardzo chcą (lub nie mają warunków), by organizować w domu.
  • I tu wkraczamy MY – Dzień Dobry Centrum przy ulicy Sudeckiej czasem zmienia się w plażę zasypaną drobnym piaskiem (również kinetycznym), czasem puszczamy kolorowe bańki, a czasem robimy tęczową ciecz nie-newtonowską z barwnikami spożywczymi.
  • Możesz mieć pewność, że Twoja pociecha wyjdzie z naszych zajęć zadowolona i z lepszą świadomością bodźców dotykowych, dźwiękowych, zapachowych, które otaczają nas każdego dnia.
  • Zajęcia sensoryczne w Dzień Dobry Centrum to unikalna propozycja dla dzieci, które potrzebują wsparcia w zakresie integracji sensorycznej, stymulacji wielozmysłowej oraz odkrywaniu świata.
  • Stworzyliśmy przestrzeń, w której dzieci mogą rozwijać swoje zmysły, odkrywać nowe bodźce i uczyć się lepszego radzenia sobie z różnorodnymi doznaniami, które napotykają w codziennym życiu.

Pytania o Zajęcia Sensoryczne

Na czym polegają zajęcia sensoryczne?

To zajęcia stymulujące wszystkie zmysły dziecka: dotyk, wzrok, słuch, węch i smak. Poprzez zabawę z różnorodnymi fakturami, kolorami, dźwiękami i zapachami, wspieramy prawidłowy rozwój integracji sensorycznej, która jest fundamentem dla dalszej nauki.

Czy moje dziecko nie będzie się brudzić?

Będzie! I to jest właśnie wspaniałe. Kreatywny bałagan jest nieodłącznym elementem tych zajęć. Zapewniamy bezpieczne, jadalne produkty i prosimy o przygotowanie ubrań na zmianę. Brudzenie się to dla dziecka ważna część odkrywania świata.

Jakie materiały wykorzystujecie na zajęciach?

Korzystamy z szerokiej gamy materiałów: od produktów spożywczych (mąka, ryż, makaron, galaretki) po piasek kinetyczny, masy plastyczne, ciecz nienewtonowską, farby do malowania palcami i wiele innych. Wszystkie materiały są bezpieczne dla dzieci.

Moje dziecko jest nieśmiałe i boi się nowych rzeczy. Czy te zajęcia są dla niego?

Jak najbardziej! Nasze zajęcia prowadzone są w atmosferze akceptacji i bez presji. Dziecko samo decyduje, w jakim stopniu chce uczestniczyć w zabawie. Stopniowe oswajanie z nowymi bodźcami może pomóc w przełamaniu nieśmiałości.

Czy zajęcia sensoryczne pomagają przy problemach z jedzeniem?

Tak, zabawa jedzeniem w formie sensorycznej może być skutecznym sposobem na oswajanie niejadków z nowymi konsystencjami i zapachami. Brak presji na jedzenie, a skupienie się na zabawie, często otwiera dzieci na nowe doznania kulinarne.

W jakim wieku dzieci mogą uczestniczyć w zajęciach sensorycznych?

Nasza oferta jest skierowana do dzieci już od najmłodszych lat, nawet od 6. miesiąca życia (w grupach dla maluszków z rodzicami), aż po wiek przedszkolny. Program jest zawsze dostosowany do możliwości rozwojowych danej grupy wiekowej.

Zajęcia Indywidualne - Terapia Pedagogiczna

Dziecko na terapii pedagogicznej
  • Terapia pedagogiczna to indywidualna praca z dzieckiem, której celem jest przezwyciężanie trudności w nauce i wspieranie jego wszechstronnego rozwoju.
  • Zajęcia są skierowane do dzieci z diagnozą dysleksji, dysgrafii, dyskalkulii, a także tych, które mają ogólne problemy z przyswajaniem wiedzy szkolnej.
  • Podczas terapii stosujemy różnorodne ćwiczenia usprawniające koncentrację uwagi, pamięć, percepcję wzrokową i słuchową, a także umiejętności czytania, pisania i liczenia.
  • Pracujemy w oparciu o angażujące metody i indywidualnie dopasowany program, aby proces nauki był dla dziecka ciekawy i efektywny.
  • Naszym celem jest nie tylko wyrównywanie deficytów, ale przede wszystkim budowanie w dziecku poczucia własnej wartości i wyposażenie go w narzędzia do samodzielnej, skutecznej nauki.

Pytania o Terapię Pedagogiczną

Skąd mam wiedzieć, czy moje dziecko potrzebuje terapii pedagogicznej?

Warto rozważyć terapię, jeśli dziecko mimo wysiłku ma trudności z nauką, czytaniem, pisaniem, liczeniem, jest zdekoncentrowane lub niechętnie odrabia lekcje. Najlepiej skonsultować się ze specjalistą, który oceni potrzeby dziecka.

Jak wyglądają takie zajęcia?

Zajęcia mają formę zabawy i interaktywnych ćwiczeń dostosowanych do wieku i możliwości dziecka. Korzystamy z gier edukacyjnych, kart pracy i nowoczesnych pomocy dydaktycznych, aby nauka była przyjemnością.

Jak długo trwa terapia pedagogiczna?

Czas trwania terapii jest kwestią indywidualną i zależy od specyfiki trudności dziecka oraz regularności spotkań. Kluczowa jest systematyczna praca, która przynosi stopniowe, ale trwałe efekty.

Powrót na stronę główną